Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame
Aarhus-København
frame

Aarhus-København (1939)

Kunstner: Ubekendt kunstner

Plakat : A3

Plakat : 50x70 cm

Plakat : Original størrelse 62x86 cm

D.F.D.S. ruten mellem Aarhus og København var landets vigtigste indenrigs-forbindelse, da det nybyggede motorskib M/S Hans Broge blev indsat.

Størrelse:

Vælg ramme:

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 250,-

Vælg ramme:

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 395,-

Vælg ramme:

dkk 1.295,-

dkk 1.295,-

dkk 600,-

dkk 1.295,-

Historien bag plakaten

Også kaldet Århusbåden

D.F.D.S. ruten mellem Aarhus og København var landets vigtigste indenrigs-forbindelse, da det nybyggede motorskib M/S Hans Broge blev indsat.

I højsæsonen om sommeren var der ekstra afgange, så der i perioden fra 16. juni til 12. august 1939 var 2 daglige færgeforbindelser mellem Aarhus og København. En billet kostede 16 kroner og en retur 9 kroner.

En uge efter Det Forenede Dampskibs-Selskabs sejlplan for sommeren trådte i kraft, blev det 90 meter lange fartøj M/S Hans Broge den 24. juni 1939 indsat på ruten. Skibet havde 239 køjepladser og kapacitet til at kunne medtage i alt 1104 passagerer. Det var opkaldt efter storkøbmand Hans Broge (1822-1908) fra Aarhus og bygget på A/S Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri.

Århusbåden, som københavnerne kaldte forbindelsen, forlod året rundt Århus lige efter midnat og sejlede natten igennem. Når skibet lagde til kaj ved Kvæsthusbroen i centrum af København kl. 08.15 om morgenen, livede hele bydelen op, og området blev en myreture med et mylder af passagerer, taxaer og fragtmænd med lastbiler, der skulle hente varer ved kajen. En panserbasse mødte hver morgen op for at holde orden i kaos og hjælpe København til at absorbere mylderet.

Under besættelsen blev færgeforbindelsen mellem landets to største byer indstillet p.g.a. minefaren. Den 25. november 1944 blevet skibet beslaglagt af tyskerne efter et flugtforsøg til Sverige i kølvandet på DSB færgen ”Storebælt”. Omkring Tysklands sammenbrud i foråret 1945 blev skibet brugt af tyskerne som flygtningeskib til tyskere på flugt fra Østpreussen.

I maj 1945 kom skibet til København med tyske krigsflygtninge, og efter befrielsen blev skibet den 15. maj 1945 af de britiske autoriteter igen overdraget til D.F.D.S., der den 8. august 1945 genindsatte det på ruten Aarhus-København. I 1955 blev skibet forlænget med næsten 10 meter, hvilket forøgede kapaciteten mærkbart.

M/S Hans Broge blev senere solgt til Grækenland, hvor det sejlede som krydstogtskib under et andet navn og endte i 1983 med blive solgt til ophugning i Finland.

 

Kunstneren

Ubekendt kunstner

Læs mere  

Relaterede plakater