Farver

Historien bag plakaten
Århus tur-retur
Århusbåden, som københavnerne kaldte forbindelsen, forlod året rundt Århus lige efter midnat og sejlede natten igennem.
Når skibet lagde til kaj ved Kvæsthusbroen i centrum af København kl. 08.15 om morgenen, livede hele bydelen op, og området blev en myreture med et mylder af passagerer, taxaer og fragtmænd med lastbiler, der skulle hente varer ved kajen. En panserbasse mødte hver morgen op for at holde orden i kaos og hjælpe København til at absorbere mylderet.
Under besættelsen blev færgeforbindelsen mellem landets to største byer indstillet p.g.a. minefaren. Den 25. november 1944 blevet skibet beslaglagt af tyskerne efter et flugtforsøg til Sverige i kølvandet på DSB færgen ”Storebælt”.
I maj 1945 kom skibet til København med tyske krigsflygtninge, og efter befrielsen blev skibet den 15. maj 1945 af de britiske autoriteter igen overdraget til D.F.D.S., der den 8. august 1945 genindsatte det på ruten Aarhus-København. I 1955 blev skibet forlænget med næsten 10 meter, hvilket forøgede kapaciteten mærkbart.