Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame
Andreasen & Lachmann Plakater
frame

Andreasen & Lachmann Plakater (1912)

Kunstner: Sven Brasch

Plakat : 30x40 cm

Plakat : 62x86 cm

Den litografiske anstalt Andreasen & Lachmann blev grundlagt i 1911. Trykkeriet blev hurtigt et af de førende og mest anerkendte i en tid, hvor der var grøde i reklamebranchen, og plakater blev trykt i en lind strøm, der skaffede levebrød og erfaring til de danske plakatkunstnere. 

Størrelse:

Vælg ramme:

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

Vælg ramme:

dkk 1.295,-

dkk 1.295,-

dkk 1.295,-

dkk 600,-

Historien bag plakaten

Eksperimenterende plakatkunst

Den litografiske anstalt Andreasen & Lachmann blev grundlagt i 1911. Trykkeriet blev hurtigt et af de førende og mest anerkendte i en tid, hvor der var grøde i reklamebranchen, og plakater blev trykt i en lind strøm, der skaffede levebrød og erfaring til de danske plakatkunstnere. 

Året efter hyrede A & L den unge komet, tegneren Sven Brasch (1886-1970) til at lave en reklameplakat for dem selv. Han barslede med et eksperimerende og tredelt motiv opdelt i blokke, hvor den afventende lakaj ude i siden kun halvvejs er med men alligevel spiller op til kvindefiguren, der med sit røde sjal og enorme modehat er det centrale og komisk udseende motiv.

Andreasen & Lachmann blev stiftet i 1911 af litograf Carl Andreasen (1867-1946) og grosserer Julius Lachmann (1883-1920). Han kom fra en stilling som driftsleder fra det store trykkeri Sophus Kruckow, hvor han var den ledende kraft. Sammen med Julius Lachmann skabte Carl Andreasen den succesfulde virksomhed, der blev epokegørende for udviklingen i dansk plakatkunst.

Selskabet etablerede sig på adressen Hestemøllestræde 6 i København med fire trykmaskiner og 30 ansatte. Det varede ikke længe før selskabet var en af de førende på markedet, akkurat som de ønskede, deres kunder skulle være det. De udgav i 1912 den informative tryksag Hvad er litografi og formidlede på fremsynet vis ny viden om moderne markedsføring og brugen af masseproducerede gadeplakater til deres kunder. En kvalitetsplakat kunne have betydelig positiv effekt for annoncøren, og trykkeriet arbejdede derfor sammen med nogle tidens førende plakatkunstnere, der blev bedre og bedre i takt med antallet af bestillinger.

Der var bred enighed om, at den danske plakatkunst endnu ikke var på højde med udlandets, men det varede ikke mange år, før der i Danmark var en håndfuld plakatkunstnere i særklasse. Godt hjulpet af Andreasen & Lachmann.

 

Kunstneren

Sven Brasch

Sven Brasch blev kaldt plakatens mester og tegnede omkring 500 plakater.

Læs mere  

Relaterede plakater