Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame
Motorcykle, Lastvogn, Rutebil
frame

Motorcykle, Lastvogn, Rutebil (1930)

Kunstner: Sven Henriksen

Plakat : A3

Plakat : 50x70 cm

Plakat : Original størrelse 62x86 cm

Den store automobil udstilling i Forum 1930 var opdelt i to afdelinger med nogle ugers mellemrum, hvor den såkaldte Nyttevognenes parade, dvs. automobiler til praktiske formål samt motorcykler, åbnede først.

Størrelse:

Vælg ramme:

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

Vælg ramme:

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 790,-

dkk 395,-

Vælg ramme:

dkk 1.295,-

dkk 1.295,-

dkk 600,-

dkk 1.295,-

Historien bag plakaten

Strålende kometer på Motorverdens Himmel

Den store automobil udstilling i Forum 1930 var opdelt i to afdelinger med nogle ugers mellemrum, hvor den såkaldte Nyttevognenes parade, dvs. automobiler til praktiske formål samt motorcykler, åbnede først. Den dynamiske plakat for Motorcycle, Rutebil og Lastvogns Udstillingen blev tegnet af Sven Henriksen (1890-1935) og viser køretøjer i fuld fart på sort baggrund.

Allerede fra åbningsdagen var Forum en summende myretue. En af de mest interessante nyheder var den kæmpemæssige Mercedes-Benz lastbil med dieselmotor. Det var første gang, at man herhjemme kunne se ideen om den råoliedrevne bil gjort til virkelighed. Politiken skrev om fænomenet:    

Skal man tale om nogen Udstillingssensation maa det uden Tvivl blive Mercedes-Benz, der gaar af med Sejren. Den raaoliedrevne Kæmpevogn er afgjort en sensation og efter de hidtil indvundne Resultater langt mere end en Straalende Komet paa vor Motorverdens Himmel.” 

Hærens motorsagkyndige kredsede også om den store Mercedes-Benz lastbil og lurede på, om forsvaret skulle være første ejer af en dieselbil i Danmark. De endte med at låne bilen i en prøveperiode for at vurdere dens brugbarhed.

En anden spændende nyhed var den engelske Gilford bus, der blev importeret af ingeniørerne Hein og Fønss. Gilford bussen var en kæmpevogn på 5100 kg med plads til 31 passagerer, hvor chaufføren sad placeret ved siden af motoren ovenpå det ene forhjul. Derved var der let adgang til motorrummet.

På Bohnstedt-Petersens kæmpestore stand var der udstillet 150 motorcykler, fordelt på 6 forskellige mærker, nemlig A.J.S., Matchless, Calthorpe, Norton, F.N. og den nye Puch motorcykel. I anledning af udstillingen blev der afholdt et kapløb for motorcykler med 215 deltagere, der startede fra Roskilde og efter en række landevejetaper nåede frem til København. Der blev ikke kåret en vinder, men første mand over mållinjen var den populære og navnkundige motorkører Morian Hansen, der ved Forum blev hilst med begejstrede hurraråb.

Salget på udstillingen gik strygende, og alle de store bilfirmaer fik lavet gode handler. Bl.a. solgte Nordisk Motor Depot et 3 tons chassis til en Mercedes omnibus med plads til 25 personer til vognmand Edelskov, der senere fik karrosseriet bygget hos fabrikant Jensen i Roskilde.                              

Udstillingen var en kolossal succes, og publikumstallet satte rekord med 36.000 gæster gennem tælleapparaterne.

 

Kunstneren

Sven Henriksen

Sven Henriksen lavede især reklame- og udstillingsplakater.

Læs mere  

Relaterede plakater