Radiofoni-Udstillingen (1932)
Kunstner: Arne Jacobsen
Plakat : A3
Plakaten for Radiofoni Udstillingen blev tegnet af den unge, fremadstormende arkitekt Arne Jacobsen, som også var arkitekt på selve den stort anlagte udstilling i Industriforeningen på Vesterbrogade i København.
Størrelse:
Historien bag plakaten
Danskerne var vilde med radio
I 1932 var radioen på hastig fremmarch og det nye massemedie oplevede gyldne tider. Det stod klart, at radioen ikke var en forbigående dille, og succesen kunne tydeligt måles i antallet af licensbetalere. Hvor der i 1927 var 131.000, var tallet i 1935 vokset til over en halv million. På få år var Danmark blevet det land i Europa med flest licensbetalere i forhold til befolkningstallet. Danskerne var vilde med radio.
På Radiofoni Udstillingen kunne det radiointeresserede publikum opleve den revolution, som mediet havde gennemgået på de 10 år, der var gået siden de allerførste radioudsendelser, der fandt sted i 1922. Et jubilæum der også blev markeret på udstillingen. Alle Industriforeningens sale var inddraget til Radiofoni Udstillingen, der havde tre afdelinger med hver sit radio tema - nemlig radioen i hhv. fortid, nutid og fremtid. Der var gamle krystalappater blandet med visioner om fremtidens radiofoni.
Afdelingen med radioens fortid, som den så ud 25 år forinden, bestod bl.a. af nogle ældre apparater, de såkaldte buesendere og var helliget den danske ingeniør og opfinder Valdemar Poulsen, der også er nævnt på plakaten. Han opfandt bl.a. buegeneratoren, der havde enorm betydning for radioens udbredelse i verden, og som var meget udbredt indtil opfindelsen af radiorøret.
Radioens hektiske nutid markeredes med en moderne afdeling. Herfra sendte Statsradiofonien dagligt, bl.a. Pressens Radioavis. Det foregik fra et åbent radiostudie, hvor publikum ved selvsyn kunne se, hvordan hele magien blev til. Kulissen til radiostudiet var tegnet af Arne Jacobsen og udført i papmaché, med papvægge der bølgede ud og ind som radiobølger. Udvalgte gæster fik her lov til at komme til mikrofonen og uddele ris og ros til til Statsradiofonien. Retten til dette privilegium erhvervede publikum ved tælleapparaterne, alt efter hvad nummer man var i rækken af gæster. Der blev også vist en nyproduceret dokumentarisk tone- og talefilm på 45 minutter om livet bag kulisserne i Statsradiofonien.
Radioens fremtid var symboliseret ved et futuristisk luftfartøj, et såkaldt stratosfæreskib i bronzeret bølgepap med propeller, som man forestillede sig engang ude i fremtiden ville flyve højt ind over Europas byer, og sikke en verden der ventede. Herfra ville man kunne telefonere med sin bror i Kapstaden, og der var projektiler til nedkastning af post med faldskærm over Berlin, London og Paris. Indeni skibet var der reklamer for alt det, fremtiden ville bringe ”Hold ferie i Ivigtut” eller ”Telefonvagt Kompagniet udfører diskret enhver Art af familiekontrol paa Fjernsyn”. Tilskuerne morede sig over dette fremtidsbillede, som mange år senere er blevet til en del af vor egen tids virkelighed.
På udstillingens sidste dag opstod der nærmest tumultagtige scener, da ivrige publikummer maste sig frem i en sådan en grad, at dekorationernes papvægge bulede. Under de direkte radioudsendelser var der så mange folk, der gerne ville sende en hilsen direkte i æteren, at der opstod en kaotisk flaskehals, så ingen kunne bevæge sig.
Da udstillingen var slut, blev det gjort op, at der havde været ca. 35.000 besøgende, hvilket var over det forventede.
Kunstneren
Arne Jacobsen
Arne Jacobsen er bedst kendt for sine stole men har også lavet enkelte plakater, bl.a. Bellevue Revuen og Radiofoni Udstilling.
Læs mere