Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame
Se vognen i Forum
frame

Se vognen i Forum (1950)

Kunstner: Arne Ungermann

Plakat : A3

Plakat : 62x86 cm

Plakaten er tegnet af Arne Ungermann, der dristigt undlader at vise det, som det hele handler om. Nemlig bilen

Størrelse:

Vælg ramme:

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

Vælg ramme:

dkk 1.295,-

dkk 1.295,-

dkk 600,-

dkk 1.295,-

Historien bag plakaten

Første biludstilling efter krigen

Bilen eksisterer kun mellem linierne, så at sige. Bilen måtte man forestille sig, akkurat som alle de danskere, der pga. importrestriktionerne endnu ikke kunne købe sig en ny bil. Selv hvis de havde råd - her 5 år efter Besættelsen.

Istedet kunne de skynde sig ind i Forum for at se de flere hundrede nye modeller på den første biludstilling siden krigens ophør,  lige fra engelske og amerikanske luksusvogne til solide brugsvogne, der forventedes  at vinde indpas, når efterkrigstidens  importrestriktioner blev ophævet. Københavnerne kunne bl.a. beundre en uopnåelig lukusvogn som Lincoln Cosmopolite eller en af de nye Folkevogne, der var blevet symbolet på den hurtige genopbygning af det ødelagte Vesttyskland. I kataloget hedder det om Hitlers folkevogn:     

”Måske den bil i verdenshistorien, der har fået den største og mest langvarige forhåndsomtale. Der skulle gå det meste af 15 år fra den dag, den først kom i folkemunde og de første købere begyndte at indbetale afdrag forskudsvis på den – til den blev en realitet, en salgsvare – og da for helt andre købere.”

Udstillingen bød også på den danskbyggede prototype S1, som af pressen blev kaldt den danske folkevogn. Den var konstrueret og bygget af fabrikant E. Sommer og var et forsøg på igen at starte en dansk bilproduktion, som den der havde eksisteret i begyndelsen af århundredet. Bilen var udstyret med en tocylindret firetakts engelsk boxermotor, havde skelet af asketræ og en tophastighed på op imod 100 km/t.

Den imponerende udstilling blev åbnet af prins Knud og Handelsminister Krag i overværelse af 1000 indbudte gæster. For første gang var alle udstillere underordnet de samme, ensartede vilkår, hvor ingen biler blev fremhævet frem for andre med store reklamer etc. Det gav de besøgende ro til koncentreret at besigtigede udstillede biler. Det var helt nyt og stilfuldt. 

Plakaten er tegnet af Arne Ungermann (1902-1981), der allerede i en af sine første plakater for Nilfisk Støvsuger fra 1929 modigt undlod at vise produktet, som det hele handler om, men i stedet afbildede en stakkels, grædende husmor, der måtte nøjes med kost og fejebakke. En finurlig finte, som han med succes brugte i flere af sine plakater og således også i plakaten for den Internationale Automobiludstilling i Forum i 1950.

 

Kunstneren

Arne Ungermann

Arne Ungermann er en af landets mest elskede bladtegnere og en kendt illustrator af klassiske børnebøger. 

Læs mere  

Relaterede plakater