Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame
Husmoderens 5 minutter
frame

Husmoderens 5 minutter (1930)

Kunstner: Tage Werner

Plakat : 30x40 cm

Plakat : 62x86 cm

OMA plakatens titel refererer til radioprogrammet Husmoderens 5 minutter, der var et direkte radioprogam, som blev sendt på Statsradiofonien en gang om ugen fra 1925-1930.

Størrelse:

Vælg ramme:

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 545,-

dkk 250,-

Vælg ramme:

dkk 1.295,-

dkk 1.295,-

dkk 1.295,-

dkk 600,-

dkk 1.295,-

Historien bag plakaten

Reklamekubisme

Margarine fabrikanterne var dygtige til at få husmødrene i tale. Der blev lavet store reklamekampagner, der især henvendte sig til denne helt nye og meget vigtige målgruppe. En OMA annonce fra 1930 lyder:

”Vælger De OMA Margarine, faar De Margarinen med den naturlige Aroma! De mærker det i samme Øjeblik, De aabner Pakken og skærer Rolls’en igennem. Hvis De ikke fik prøvet OMA Margarine i Fjor, saa maa De prøve den i Aar. Det skylder De Dem selv og Deres Familie.”

Husmoderen var i 1930erne hjemmets evige kokkepige med hele ansvaret for tilberedningen af familiens måltider. Maden skulle som regel laves fra grunden hver dag, da råvarerne ikke kunne holde sig. Det var et meget tidskrævende arbejde, for det var de færreste, der havde råd til et af de moderne køleskabe.

OMA plakatens titel refererer til radioprogrammet Husmoderens 5 minutter, der var et direkte radioprogam, som blev sendt på Statsradiofonien en gang om ugen fra 1925-1930. Programmet var foranlediget af et kvindeligt ønske om mere indflydelse på programfladen.

Reklametegneren Tage Werner (1902-1983) var en lydhør modernist. Med sin reklamekubisme skabte han en udsøgt moderne atmosfære om mærkevaren OMA. På plakaten kommer OMA pakken flyvende ud af højtaleren på en radio, tidens nye massemedie. Serien blev til, mens han var ansat hos Bergenholz reklame og var en del af en markedsføringskampagne, der også omfattede annoncer.

Otto Mønsteds Margarine A/S indspillede desuden filmen OMA-Matinéen, som blev vist for landets husmødre og tjenestepiger ved en særlige biografforestillinger. Det var en sponsoreret filmforevisning med opbyggelige undervisningsfilm om brugen af forskellige husmoderlige produkter og med diverse indlagte reklameindslag. OMA-Matinéen blev vist om eftermiddagen i landet biografer, og der var gratis adgang. Det kvindelige publikum kunne bl.a. opleve den folkekære filmstjerne Liva Weel lovprise OMAs fortræffeligheder i OMA-visen ”Lad det boble, boble, boble..”. Et uddrag af teksten lyder sådan her:

”Tag din Oma Margarine frem. Uden den er Hjemmet intet Hjem. Tænd først Branden. Og smør saa Panden. Steg med Fynd og med Klem. Lad det boble, boble, boble...”.

Ved skriftlig henvendelse til OMAs afdelinger i enten Aarhus eller København kunne man få noderne til OMA-visen tilsendt, og det var ganske gratis.

 

Kunstneren

Tage Werner

Det var Werner, der introducerede sprøjteteknikken i dansk reklame, og han forstod at udnytte teknikkens muligheder til at gøre tingene mere sanselige.

Læs mere  

Relaterede plakater