Tage Werner

(1902-1983)

Tage Werner var en lydhør modernist, der arbejdede i udlandet som reklametegner. Han var inspireret af den nyskabende plakatmester Cassandre og altid ajour med de nyeste retninger og tekniske innovationer. Det var Werner, der introducerede sprøjteteknikken i dansk reklame, og han forstod at udnytte teknikkens muligheder til at gøre tingene mere sanselige.

Hos Dansk Plakatkunst er han bl.a. repræsenteret med plakaten for OMA Margarine fra 1930, hvor det hverdagsagtige morgenbord er ophøjet til kunst. Den banale hverdagsvare lanceres i geometriske kompositioner, der med sikker præcision i sprøjteteknikkens fremkaldelse af eksakte profiler, overlappende planer og plasticitet, men også af en lyrisk betonet farvebehandling, transparens og vægtløshed.

For producenten Otto Mønsteds Margarine var denne kampagne modtrækket i margarinekrigen mod De Forende Margarinefabrikker. Hvilket suverænt svar at lade Tage Werner komme til orde med dette reklamekubistiske mesterværk. Serien blev til,mens han var ansat hos Bergenholz Reklame og var en del af en markedsføringskampagne, der også omfattede annoncer.

Med sin reklamekubisme skabte Tage Werner en udsøgt moderne atmosfære om mærkevaren OMA. Samme hypermoderne og stiliserede snit findes i den samtidige plakat for Oxo bouillon terninger.

Plakater af Tage Werner

Oma Margarine

Oma Margarine (1930)

Husmoderens 5 minutter

Husmoderens 5 minutter (1930)

Hold Dem Varm Paa Oxo

Hold Dem Varm Paa Oxo (1930)